Anders Hansen: 'Skärmhjärnan'
Kapitel 3: Mobilen- vår nya drog
Dopaminets uppgift
Ofta beskriver man dopaminet som ett belöningsämne, men det stämmer inte
helt. Dopaminets viktigaste uppgift är att motivera oss och att välja vad vi
ska lägga fokus på. Det är inte dopamin, som gör känslor av välbehag, men
endorfinerna. Dopaminet spelar en viktig roll i belöningssystem.
Belöningssystemet styr oss till olika beteenden som får oss att överleva och
föra våra gener vidare. Det är ett faktum att mobilen hackar rakt in i ett
antal grundläggande mekanismer i belöningssystemet.
Vi älskar det nya
Ur ett evolutionärt perspektiv människor är kunskapstörstande, på grund av
att genom att lära sig om omvärlden ökar möjligheterna att överleva. Följden av
dessa är att människor har en stark ingivelse till att söka ny information.
T.ex.: när man lär sig något nytt frisätter hjärnan dopamin. Men hjärnan törsta
inte bara ny information, den vill också ha nyheter i form av nya miljöer och händelser.
(Det finns dopaminproducerande celler i hjärnan som bara reagerar på nya
saker.) Följden av det blir att hjärnan belönar det som är nytt. Därför har vi
en hårdkodad drift att söka nya platser och träffa med nya individer. Förmodligen
det var ett sätt att motivera våra förfäder till att söka nya möjligheter. Idag
finns kvar det suget efter nya informationer. Därför är att när man bläddrar på
sociala medier, efter varje ny sida släpper hjärnan ut dopamin. Effekten blir
att vi gillar att klicka oss vidare. Oavsett om det handlar om mejl,
nyhetssidor eller sociala medier, belöningssystemet aktiveras på samma sätt.
Hjärnan älskar “kanske”
Inget sparkar igång vårt belöningscentrum så mycket som när något ‘kan’ hända. Det är ett faktum att hjärnan
belönar osäkra utfall med extra mycket dopamin.
“Kankske” ger ett sug efter mobilen
I naturen de flesta processer är oförutsägbara och man vet inte i förväg
om man kommer att bli belönad. Men dopaminet och belöningssystemet gör oss till
att fortsätta leta även när vi inte vet om vi kommer att bli belönade. Denna
drift hjälpte våra förfäder att uptäcka de begränsade tillgångar. Idag kan vår
inbyggda förkärlek för okända utfall ställa till problem, eftersom de utvecklar
ett beroende. Det är också en anledning till varför man känner en stark sug
efter att ta upp mobilen. ‘Kanske det ä något viktig som hänt i världen eller i
sociala medier som måste kollas.
Sociala medier triggar vårt
belöningscentrum
Genom att båda Facebook och Instagram fördelar stimulansen i små portioner
(såsom tummar och hjärtan som man kan få på sin semesterbild) skapar de en så
stor förväntan om digitala belöningar som möjligt och samtidig triggar de vårt
belöningssystem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése