Utredande
text om tidsepokerna renässansen och upplysningen
·
Människornas framgång eller ”lapsus” delas
upp i olika epoker som har sina historiska rötter. Renässansen och upplysningen
är en av dessa epoker som spelade en ganska viktig roll inom den mänskliga
utvecklingen, medan medeltiden kan kännetecknas mycket mer som en ”lapsus”,
utifrån ett kulturellt perspektiv. Om man prövar att följa människornas
utveckling, det aktuella tankesättet som den dåvarande människan följde, från
den specifika epoken, litteraturen är ett stort hjälpmedel. Texten ska därför
handla om hur dåtidens människors tänkande reflekteras tillbaka av litteraturen
och på vilket sätt kan litteraturen påverka människornas opinionsbildning.
·
Renässansen
startade i Italien under 1400-talet, och därifrån har spritt den till Europas
andra länder också, med en liten försening kanske, i senare 1400-talet, eller i
förtidigt 1500-talet. Orsaken till renässansens uppkomst var att Italiens
större städer gick igenom en ganska drastisk ekonomisk utveckling genom att
handla med Afrika och Asien. Städernas inkomst för detta har stigit,
befolkningen blev rikare, som automatisk ledde till bägge en ekonomisk och
politisk makt förbi Italiens befolkning. På grund av att dessa kan man säga
följande; först renässansen var en borgerlig strömning. Människornas syn blev
rik av information och bred om omvärlden med hjälp av att handla med andra
kontinenter. Genom dessa fenomen, att människornas världssystem förändrade,
ledde till att människor inte längre uppfattade omvärlden statisk, eftersom de
insåg förändringen i världen som gjort att den dåvarande människans
uppmärksamhet vandrade till mer konkreta saker, som är lik med en
materialvärldsåskådning, t.ex. att hur kan individen öka sin inkomst etc.
Renässansens andra steg var att epoken inte var längre en borgerlig ”trend”, på
grund av att den nya kulturen (renässansen) blev adapterad, eller accepterad av
den feodala aristokrater(förnäma personer). Renässansens essens var inställd
mot medeltidens idéer, det vill säga att de hade en fast tro att medeltiden
skadade den höga kulturella nivån, som påbörjat under antiken. Så målen med renässansen
var återfödelsen av antiken, men in i renässansens tänkanden levde vidare några
av medeltids idéer, t.ex. kristendomen. För den skull människors idé har varit
att göra kristendomen bättre, med hjälp av humanismen. Ordet humanismen är från
latinska humanus, som växte sig till renässansens människas huvudsakliga
ideologi. Orsaken till humanismen var forntidens princip; ”måttet till alla saker
är människan.” Man kan koppla till humanismen att aspekten om kristendomens
roll förändrade, och tiden började till att studera människan. Kortfattat;
människan blev i centrumet. Humanismen innebära studier av antikens kultur;
renässansens människa hade en fast tro att antikens klassiska och humanistisk
skönlitteratur var rik av mänskliga värdet. Senare, bildningens stor del blev
humanismen, som hade målet att kunna utbilda flera vetenskapsmän, med mycket
lexikalisk kunskap. Humanismen kan vara den grundläggande orsaken till
reformationen, som formade, när renässansens mentalitet spred sig till Nordeuropa.
Martin Luther var den som huvudsakligt representerade reformationen, ideologin
till honom ser ut så; själva tron är det som är viktigt i en religion, och inte
vad kyrkan och påven säger. Detta ledde till att den katolska kyrkan förlorade
sin makt och att protestantismen blev populärt. Religionens förnyelse kan
kopplas till renässansens filosofi, som har kopierat antikens stora filosofers
idéer. Platons teorier spelade en ganska stor roll inom religionens återfödelse
t.ex. Platons tankar blev blandad med kristendomen av renässansens människa
genom att Platon tänkte att själen är oförstörbar. Naturvetenskaper fick plats
genom att människor började igen att syssla med omvärlden, så födda så stora
vetenskapsmän som Galileo Galilei eller Johannes Kepler. Människornas utveckling
under upplysningen fortsätter;
epoken blomstrar särskilt under 1700-talet i Europa, men de drastiska
förändringarna förekom huvudsakligt i Västeuropa. Representant av dessa var
Tyskland, Frankrike och England, där befolkningen stärkte sig på ett ekonomiskt
sätt, som ledde till att människor efter en tid ville ha mer i livet eller i
samhället som ledde till att ta över den politiska makten ville folket. Det
menade nedbrytningen av det gamla, feodala systemet, för detta, upplysningen
förbereder människor till den moderna världen, på ett politisk, mentalitets och
samhällets perspektiv. Målet med upplysningen var själva ”ljuset” som
symboliserar kunskapen, eftersom den grundläggande ideologin var att i grund
människan är en intelligent varelse, med antydan till att tänka. Det ledde till
att rationaliteten var i centrumet då. Som en optimistisk epok kan upplysningen
beskrivas, eftersom historien definierats som en linje (människornas
utveckling) som går uppåt, och bland annat idén om människan, som innebar att
upplysningens individ föreställde människan som ett bra fenomen, med en god
moral. Människor antog under upplysningen att för att folket kunde uppnå sin
glädje, som en ”allas glädje”. Den rätta vägen till det, var kunskapen på en hög
nivå. Kraven har ökat därför till olika vetenskapsområdet och bland annat till
pedagogiken, som försäkrar en bättre utbildningsnivå. Upplysningens människa
förnekade de epokernas idéer som var framförvarande eller äldre, t.ex.
medeltiden, eftersom upplysningens människa ville vara allsmäktiga på alla
andra historiska epoker i en ”hallucinerad” hierarki. På grund av att dessa,
människor blir antifeodala och spefulla till kristendomen, eller gärna
deformerar tron till en mer människovänligare, som är deism (Gud har skapat
världen, men efteråt världen fungerar vidare, utan Gud), panteism (Guden är
”upplöst” i naturen), och teism (individens samvete identifieras med Gud.) Men,
det som gör upplysningen mer speciella, är att under denna epok utvecklades
några idéer som spelar en ganska stor roll i vår moderna värld också, t.ex. de
grundläggande borgerliga och mänskliga rättigheter som kopplas till demokratins
grunder.
·
Miguel
de Cervantes: Don Quijote; Boken handlar om en fattig
adelsman (huvudkaraktären) som bor på den spanska landsbygden med några djur
och massor av riddarromaner. Genom läsning blir han förvirrad, tänker att han
är en riddare, börjar att kalla sig själv Don Quijote och rider ut i världen
för att leta upp fångna prinsessor att befria, jättar att besegra och orättvisor
att ställa till rätta. På så sätt en känslig och humoristisk målning ritade upp
författaren av den eviga brytningen mellan ideal och verklighet. Huvudkaraktären,
Don Quijote karakteriseras som en evig romantiska, som är helt galet kär på
sina egna fantasier. Boken är uppbyggd på de klassiska riddarromans idéer; en
hjälte som är mot elakheten och kämpar för de goda. Men Cervantes fyllde denna
vanliga och tråkiga riddarromans stil med liv, med hjälp av att huvudkaraktären
blev en galen individ som genomförde en serie av humoristiska äventyr. Meningen
med dessa är att samtidig då Don Quijote kommenterar händelser på sitt eget
sätt, utifrån sitt eget perspektiv, Sancho Panza, som är Don Quijotes kamrat,
och som är fast i verkligheten, understryker vad felet är med Don Quijotes tro,
men hjälten lämnar inte saken, och argumenterar varför han har rätt. Det är en
sak att Don Quijote har barnsliga argument, men meningen är att han har en fast
tro om något, och han kan argumentera för det. Men om man tänker på det,
kristendomen fungerar sådan också. Det finns ibland inget argument för man
varför tror på något. Det finns följande argument för att hur boken kan kopplas
till sin epok; humanismen (Don Quijote själv är i centrumet, då hur han
upplever sin omvärld, och hur han tolkar informationen), kritik mot den
katolska kyrkans dogmatism (barnsliga argument till att varför han tror på det
som han tror på), ifrågasatta samhällets moral (renässansens människa efter att
bryt av med medeltidens idéer, började att drift över saker från ett mer humanistisk
perspektiv; är det bra? är det fel? etc.)
Don Quijote visar människor att på ett annat sätt kan ”verkligheten”
tolkas också.
Jane Austen: Stolthet
och fördom; Boken kortfattat handlar om två människors (från olika
samhällsklasser) komplicerad kärlek. Elisabeth Bennet är dotter till en fattig
adelsman, medan Mr. Darcy är en ganska rik man som har hög status/rang i
samhället. Boken fokuserar på att hur romanens karaktärer tänker om olika typer
av de mänskliga relationerna. T.ex. om man är en fattig kvinna, att bli gift så
fort som möjlig, är den bästa som hon kan göra, med en man som är lite rikare
än henne. Denna kallar man för en praktisk ”kärlek”, när man gifter sig på grund
av samhällsposition eller på grund av pengar. Men Jane Austen har skapat ett omslag,
två olika människor från samhällets olika klasser blev kär i varandra plötslig,
har blitt kär i varandra, med en riktig kärlek, helt oberoende av situationen
eller traditioner. Följande argument finns för att hur romanen kopplas till
upplysningen; humanismen spelar en större roll (romanen lyser upp de olika
perspektiven därom man kan se på en relation), det mänskliga tänkandet är i
centrum (”-Ingen av dem har mycket att komma med, svarade han, de är enfaldiga
och okunniga som alla flickor, men Lizzy är verkligen en smula intelligentare
än sina systrar”) att själva rationalismen är den ideal inom romanen också, som
epoken har haft, hur romanens karaktärer tänker på de mänskliga relationer,
bevisar att känslorna inte är så viktiga, medan att tänka på ett logiskt sätt
står framför allt, såsom kännetecknas upplysningen.
·
Kopplingar
mellan epoken och deras texter är följande; hos båda
två befinner sig humanismens grundläggande tankar; människan är i centrumet,
människans tänkande är det viktigaste och sist men inte minst, nästan till
gudarnas nivå lyftes människorna upp. I båda epokerna inte bara till egna
egenskaper och krafter lägger uppmärksamhet den dåvarande människan, likväl
börjar att bevaka naturen också. Man bryter med den katolska kyrkan under de
epoken, och formerar kristendomen till en mer människovänligare religion, t.ex.
själva troen är det som är viktig och inte vad kyrkan och prästen säger
(renässansen), Gud har skapat världen, men världen fungerar utan Gud i
fortsättningen/naturen innebär den ”upplöste” Guden/individens samvete
identifieras med Guden (upplysningen.) Båda epoker har en fast tro i att
kunskaperna kan kopplas till folkens glädja eller lycka.
Tematiken och motiv som
vi använder idag är att de flesta kristna troende människor
är protestanter som kopplar till renässansens reformation. En annan viktig sak
kan vara att de flesta människor är studerad individer idag (upplysningen.) En
tredje viktig sak är att vi tänker på skönlitteraturen idag som nyckeln till
allmänbildning. En fjärde viktig sak kan vara att de grundläggande mänskliga
rättigheter, som grundades under upplysningen, används idag också inom vår
demokratiska värld. Epokernas påverkan i
hur vi ser på världen och litteraturen idag är huvudsakligen att i alla typer
av situation i centrumet står individen. I de flesta konflikter som uppstod
befann sig ett eget intresse från parterna, som ledde till att dessa parter tog
dem själva i centrumet med dem sitt eget intresse, och därför kan det vara att
de uppfattade sitt eget intresse var viktigare än andras intressen, som slutligen
ledde till en konfliktsituation. De flesta människor idag är egoistiska. Så har
den bakomliggande orsaken i historien som kallas för renässansens och
upplysningens idéer. Människan går utifrån sig själv idag när man prövar att
observera en sak och därför blir det så att stor del av människorna bildar sin
egen opinion utifrån ett subjektivt perspektiv, och samtidig kastar bort (de
flesta) den objektiv perspektiven. Kortfattat epokerna påverkat oss mest i hur
vi ser på världen idag. Hur vi ser på litteraturen idag, är följande;
litteraturen kan ge ett bredare perspektiv till oss, litteraturen kan ge oss
kunskap, litteraturen kan ge oss ett bättre kommunikationsmedel, och
litteraturen kan ge oss ett bättre ordförråd också. Genom läsning ”tränar” vår
hjärna också, så leder till att individen efteråt kan koncentrera sig bättre,
och tänka från flera perspektiv. Människans uppfattning i den moderna världen
är fortfarande densamma som under renässansen eller upplysningen har varit.
·
Människan har gått genom en stadig
utveckling under både upplysningen och renässansen, där människor började att
ta människan i centrumet, reformera kristendomen, bevara naturen och läsa
böcker. Kunskaper spelar en stor roll bland det dåvarande och det postmoderna
samhället också. Litteraturen reflekterar alltid den aktuella epokens människas
aktuella tänkande, genom att de stora intellektuella skriver ner sina tankar,
känslor och opinioner om omvärlden, som påverkar befolkningens andra delar inom
sin tänkande. T.ex. uppbyggnad till de moderna dramas är mycket annorlunda än
det var under renässansen, eftersom i de flesta moderna dramas har gått genom
en typ av ”liberalisering”, det finns inte huvudkaraktärer, alla skådespelare
har en lika viktig roll under spelet, som reflekterar ganska tydlig vårt
postmoderna samhälle också.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése